Friday, March 9, 2007

Kirjameemi

Vastaan minäkin tähän meemiin. Mikä on meemi? (t.amatööri)

1.Kirja, joka muutti elämääni: Olen lukenut koko ikäni, ja varmasti sadat kirjat ovat muovanneet minua. "Nasaretin Maria" oli lapsuuden lukuelämyksistä suurimpia. Sen luettuani olin "rakastunut" Kristukseen.

2.Kirja, jonka olen lukenut useammin kuin kerran: Remo -Murhaaja on kuin lapsi (mökin vessakirjallisuutta), Haukansilmä (loistava 50-luvun poikakirja), de Mello: Havahtuminen.

3.Kirja jonka tahtoisin mukaan autiolle saarelle: Eräoppaan tietysti, että pysyisin hengissä.

4.Kirja, joka teki minusta hupakon: Tartt: Jumalat juhlivat öisin -Teini-iässä luettuna se sai minut kuvittelemaan, että snobbailevassa dekadenttiydessä on jotakin hienoa.

5.Kirja, joka sai minut puhkeamaan kyyneliin: Pyhä Raamattu, usein.

6.Kirja, jonka toivoisin tulevan kirjoitetuksi: Raamatun selitysosa (Jumalaiselta taholta tullut), jossa olisi vielä yksityiskohtaisemmat ohjeet elämän suhteen.

7.Kirja, josta toivoisin ettei sitä olisi koskaan kirjoitettu: Kaikesta voi oppia jotain, mutta varmaan joku jota pidän arvomaailmani vastaisena. Esim.joku Anton La Veyn kirja. Tai kenties joku joka on vain yksinkertaisesti roskaa (paitsi Remot; nostalgista roskaa ei lasketa).

8.Kirja, jota luen parhaillaan: Eddings: Althalus (fantasiaa), Anna-Leena Härkönen: Juhannusvieras, Dunderfelt: Irti tunnekoukuista (Luen aina vähintään kolmea kirjaa yhtäaikaa. Tämä ei ole aivan tyypillinen tilanne, koska nyt "raskaampi" kirja puuttuu yöpöydältä.)

9.Kirja, jonka olen aikonut lukea: Chang: Mao, ja luenkin heti kun saan sen kirjastosta (olen jonottanut sitä jo kuukausia), Tuntematon sotilas on vielä lukematta myös.

No comments: